Sus

OMEGA 3-6-9

OMEGA 3-6-9

1. CE REPREZINTĂ OMEGA-3

      Omega-3 reprezintă o familie de acizi grași esențiali care îndeplinesc roluri benefice în sănătate.

 

      Din punct de vedere chimic acizii grași omega-3 sunt grăsimi polinesaturate, un tip de grăsime pe care corpul nu îl poate produce.

 

      Polinesaturați se referă la structura lor chimică, deoarece „poli” înseamnă mulți, iar „nesaturați” se referă la legături duble.

      Practic, acizii grași omega-3 au multe legături duble în structura lor chimică.

Exemplu: CH3-(CH2)4-CH=CH-CH2-CH=CH-(CH2)7-COOH –ACID LINOLEIC           

   

2. CE REPREZINTĂ OMEGA-9?

     Acizii grași Omega-9 sunt mononesaturați, ceea ce înseamnă că au o singură legătură dublă

     Cel mai cunoscut acid gras omega-9 este acidul oleic.

     Acizii grași Omega-9 nu sunt strict „esențiali”, deoarece organismul îi poate produce.

3. CE REPREZINTĂ OMEGA-6?

     Unii acizi grași omega-6 au prezentat beneficii în tratarea simptomelor bolilor cronice.

     Când acesta este consumat, o mare parte este transformat într-un alt acid gras numit acid dihomo-gamma-linolenic (DGLA).

     Cercetările sugerează că poate avea beneficii pentru sănătate.

4. CARE SUNT CELE MAI IMPORTANTE TIPURI DE OMEGA ?

     Cele mai importante trei tipuri sunt ALA (acid alfa-linolenic), DHA (acid docosahexaenoic) și EPA (acid eicosapentaenoic).

     ALA > se găsește în principal în plante

     DHA și EPA > apar mai ales în alimente de origine animală și alge.

EPA- Acid eicosapentaenoic

     Funcția principală a acestui acid gras cu 20 de atomi de carbon este de a produce substanțe chimice numite eicosanoide, care ajută la reducerea inflamației.

     EPA poate ajuta, de asemenea, la reducerea simptomelor depresiei.

DHA-Acid docosahexaenoic

     Este un acid gras cu 22 atomi de carbon si reprezintă aproximativ 8% din greutatea creierului. Acesta contribuie la dezvoltarea și funcționarea creierului.

ALA- Acid alfa-linolenic

      Acest acid gras cu 18 carbon poate fi transformat în EPA și DHA, deși procesul nu este foarte eficient. ALA îmbunătăţeşte funcţia  inimii, întăreşte sistemul imunitar și protejează  sistemul nervos.

5. SURSE ALIMENTARE BOGATE ÎN ACIZI GRAŞI.

OMEGA 3

100 g

Somon: 4,0 grame EPA și DHA

Macrou: 3,0 grame EPA și DHA

Sardine: 2,2 grame EPA și DHA

Hamsii: 1,0 grame EPA și DHA

Semințe de chia: 4,9 grame ALA

Nuci: 2,5 grame ALA

Semințe de in: 2,3 grame ALA

OMEGA 6

100 g

Ulei de soia: 50 grame

Ulei de porumb: 49 grame

Maioneză: 39 grame

Nuci: 37 grame

Semințe de floarea soarelui: 34 grame

Migdale: 12 grame

Nuci de caju: 8 grame

OMEGA 9

100 g

Ulei de măsline: 83 grame

Ulei de caju: 73 grame

Ulei de migdale: 70 de grame

Ulei de avocado: 60 grame

Ulei de arahide: 47 grame

Migdale: 30 de grame

Caju: 24 grame

Nuci: 9 grame

6. BENEFICII TERAPEUTICE

OMEGA 3

Reduce riscul apariţiei unui atac de cord prin scăderea nivelului de colesterol.

 


– Poate avea rol antiinflamator util în bolile cronice precum osteoporoza, artrita şi unele tipuri de cancer.

 

OMEGA 6

Reduce riscul apariţiei a diabetului de tip 2.

 

Reduce nivelul colesterolului.

 

Util in tratarea alergiilor şi adjuvant in tratarea sclerozei multiple.

OMEGA 9

Reduce colesterolul rău (LDL) și crește colesterolul bun (HDL) în fluxul sanguin.

 

Ajută la formarea tecii de mielină cu rol protectiv asupra nervilor.

 

Ajută la pierderea în greutate accelerând metabolismul lipidic.

 

 

Util în tulburări oculare

 

Util în afecţiuni cardiovasculare

 

Întăreşte sistemul imunitar

 

DOZARE

Conform AHA (ASOCIAȚIA AMERICANĂ A INIMII):

Omega 3 = < 3 g/zi

Omega 6 = doză mai mică decât cea de Omega 3

Omega 9 = doză mai mică decât cea de Omega 6

REACȚII ADVERSE

– Stări de ameţeală;

 

– Iritaţii ale pielii cu sau fără prurit;

 

– Umflături la nivelul fetei, limbii;

 

– Probleme de respiraţie;

ATENȚIONĂRI

 
+ ANTICOAGULANTE > CREŞTE RISCUL DE SÂNGERARE

 

+ CONTRACEPTIVE ORALE > POSIBILE INTERACŢIUNI CU EFECTUL PE CARE ACIZII GRAŞI ÎI ARE ASUPRA TRIGLICERIDELOR
+ MEDICAŢIE ANTIHIPERTENSIVA > STUDIILE REALIZATE ARATĂ CĂ ADMINISTRATREA DE ACIZI GRAŞI AJUTA LA SCĂDEREA TENSIUNII ARTERIALE –> RISC DE HIPOTENSIUNE CU CONSECINŢE GRAVE

+ VITAMINA E >
FIIND O VITAMINĂ LIPOSOLUBILĂ, ADMINISTRAREA CONCOMITENTA REDUCE NIVELUL DE ABSORBŢIE A VITAMINEI E

REFERINŢE ŞTIINŢIFICE

 

1. Ab Latif W, Sajad A, Anjum A (2015) Omega-3 fatty acids and the treatment of depression: a review of scientific evidence. Integr Med Res 4(3): 132-141.
2. Artemis P (2016) An Increase in the Omega-6/Omega-3 Fatty Acid Ratio Increases the Risk for Obesity. Nutrients 8(3): 128.8. Melina V, Craig W, Levin S (2016) Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 116(12): 1970-1980.
3. Carol R (2017) Essential Fatty Acid Deficiency. Practical gastroenterology 164: 37-44.3. Giuseppe G, Fabio G, Stefano M, Michele M (2014) Omega-3 Fatty Acids and Depression: Scientific Evidence and Biological Mechanisms. Oxidative Medicine and Cellular Longevity p. 1-16.4.
4. Ravi K (2015) Emerging Risk Biomarkers in Cardiovascular Diseases and Disorders. Journal of Lipids 2015: 1-50.
5. Salem N, Lin Y, Moriguchi T, Lim SY, Salem N, et al. (2015) Distribution of Omega-6 and Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids in the Whole Rat Body and 25 Compartments. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids 100: 13-20

Please follow and like us:
error: Alert: Content is protected !!